Dag 19, op Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Eleonore Verleun - WaarBenJij.nu Dag 19, op Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Eleonore Verleun - WaarBenJij.nu

Dag 19, op Fox Glacier

Blijf op de hoogte en volg Eleonore

04 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Vandaag staat er een trip naar Fox gletsjer op het programma. De zon straalt aan de hemel en er is geen wolkje in de lucht, dus een prima dag voor een helikoptervlucht!
Om 10.30 gaan we eerst bij het kantoortje van de tourorganisatie een ticket kopen. Daarna krijgen we schoenen en sokken die we nodig hebben voor op de gletsjer. Je kan er ook een jas of rugzak krijgen, maar die heb ik niet nodig. Dan gaan we met de bus naar de locatie vanwaar de helikopter vertrekt. Dit is ongeveer 10 minuten rijden.
Dan moet iedereen gewogen worden, zodat de helikopter niet overbelast wordt of uit balans raakt. Na wat gepuzzel zijn ze er uit. Ik zit bij de eerste groep en we zitten met 6 personen (excl. de piloot) in de helikopter.
Gordels vast, koptelefoon op en we vertrekken. Ik heb nog nooit in een helikopter gezeten, maar het opstijgen gaat erg soepel en geleidelijk. De vlucht duurt maar 10 minuten en dan landen we op de gletsjer.
We krijgen stijgijzers onder onder schoenen zodat het lopen op het ijs wat makkelijker gaat. Dan vertrekken we met een gids voor een wandeling over een gedeelte van de gletsjer.
Het is echt zo indrukwekkend (ik weet dat ik dat woord vaker gebruik, maar het is echt zo) om op een gletsjer te staan.
Er zijn grotten van ijs waar je in kan en overal stromen riviertjes van smeltwater. De Fox gletsjer is 12 kilometer lang en schuift per dag ongeveer 1 meter naar beneden. De laatste jaren is de gletsjer wel erg hard gekrompen door klimaatverandering. Ik had verwacht dat het koud zou zijn, maar het is er heet op de gletsjer. Je krijgt van 2 kanten de zon op je; van boven en via de reflectie van het ijs.
Na een wandeling van ongeveer 2 uur staan we weer op de plek waar de helikopter ons oppikt.
Het was echt heel bijzonder om te doen en ik heb er echt van genoten!
Om 17.00 uur maken we nog een kleine wandeling van ongeveer een uur naar Lake Matheson, ook wel Mirror Lake genoemd omdat je, als het windstil is, de reflectie van Mt Cook en Mt Tasman er in kan zien. Helaas was het niet windstil. Daarna lekker gegeten en gaan slapen.