Dag 8, White Island - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Eleonore Verleun - WaarBenJij.nu Dag 8, White Island - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Eleonore Verleun - WaarBenJij.nu

Dag 8, White Island

Blijf op de hoogte en volg Eleonore

24 December 2015 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Vandaag staat een tripje naar White Island op het programma.
Het gebied rond Rotorua is zeer vulkanisch en White Island is de actiefste vulkaan van Nieuw-Zeeland en de laatste grote uitbarsting was in 2000.
We rijden om 07.00 uur naar het plaatsje Whakatane vanwaar de boot naar White Island vertrekt. Het is ongeveer anderhalf uur varen naar het eiland en ik neem voor de zekerheid maar een Primatoertje in. Als we uit de luwte van de haven zijn ben ik blij dat ik m'n pilletje heb ingenomen; overal grote witte koppen op de golven. De zee is wild en verschillende mensen op de boot lopen met kotszakjes rond.
Als we halverwege zijn, krijgen we gezelschap van een kleine groep dolfijnen. Mooi om te zien.
De boot kan niet aanleggen op het eiland en daarom worden we met een kleine rubberboot naar het eiland gebracht.
Op de boot heeft iedereen een helm en een gasmasker gekregen.
De helm is verplicht en het gasmasker kan je gebruiken als je niet meer tegen de zwavellucht kan.
We lopen met een gids rond de krater waar allerlei dampen optrekken en het gasmasker absoluut geen overbodige luxe is.
Het is een heel indrukwekkend eiland. Het lijkt alsof je op een andere planeet loopt; echt heel bizar.
Na ongeveer 2 uur van modderpotten, rookpluimen en zwaveldampen is het tijd om weer terug naar de boot te gaan. Daar krijgen we een eenvoudige lunch en vervolgens varen we weer terug naar de haven in Whakatane.
Om ongeveer 17.00 uur zijn we terug in het hotel.
Nog snel wat boodschappen doen, want morgen zijn de winkels dicht.