Dag 26, Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eleonore Verleun - WaarBenJij.nu Dag 26, Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eleonore Verleun - WaarBenJij.nu

Dag 26, Christchurch

Blijf op de hoogte en volg Eleonore

11 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vandaag naar Christchurch.
Een behoorlijk saaie busrit door landbouwgebied. Geen bergen, mooie bossen of rivieren.
Ik had een heel romantisch beeld bij Christchurch; kleine straatje met mooie oude gebouwen. Niks van dit alles. Het lijkt Utrecht Centraal wel; een grote bouwput! Dat komt natuurlijk door de aardbeving van 2012. Heel veel huizen zijn toen verwoest en 185 mensen vonden de dood. Om deze mensen te herdenken staan er in de stad 185 witte stoelen. Deze stoelen komen ook uit de huizen waar die mensen tot dan toe woonde. Er staat een rolstoel, een kinderzitje, enz. Heel indrukwekkend en mooi gedaan.
We rijden verder naar de oude stad. De kathedraal die deels is verwoest staat nog steeds in de steigers. Er is veel discussie geweest of de kathedraal herbouwd moest worden of dat sloop beter was. Volgens mij zijn ze er nu uit dat de katedraal herbouwd word. Als vervanging voor de oude katedraal is er
tijdelijk een nieuwe gebouwd; van karton! Het is een vreselijk lelijk gebouw, maar wel knap gedaan. Bijna alles is van karton; de dakspanten, de preekstoel en zelfs de kandelaars. Het zijn grote buizen karton die wij bv gebruiken voor het versturen van posters.
We lopen verder naar een winkelcentrum dat bestaat uit zeecontainers. De winkels zijn nog niet herbouwd, dus zitten ze zolang in de zeecontainers. Verder zie je overal in de stad grote hijskranen die bezig zijn met herstelwerk of nieuwbouw.
Dat romantische beeld wat ik had zal door al die nieuwbouw nooit werkelijkheid worden.

Iets anders: bij het begin van onze tour op het Zuidereiland heeft Chrissy, onze chauffeuse, een prijsvraag 'uitgeschreven': wie het juiste aantal kilometers van Picton (ons startpunt op het Zuidereiland) tot Chrischurch raad wint een schaap (de knuffeluitvoering wel te verstaan).
En je raad het al: ik heb gewonnen!
Het was 2490 kilometer en ik had 2497 kilometer!
Gewoon gegokt. Toch leuk.

Vanavond nog met z'n allen eten en dan zit het er al weer op.
Morgen vertrekken we weer naar het koude kikkerlandje.
Er is nog zoveel moois en bijzonders te zien hier dat ik echt een keer terug ga!!!